Sunday, July 17, 2011

Tolong! Awek Aku Pontianak

Tarikh Tayangan: 7 Julai 2011
Pengarah: James Lee
Terbitan: Tayangan Unggul Sdn Bhd
Genre: Komedi Seram
Pelakon: Zahiril Adzim, Sazzy Falak, Liyana Jasmay, Sufian Mohamed, Rashidi Ishak, Yus waisar, Nurul Wahab



Takut dengan pontianak? Nak cari pontianak yg baik? Kalau mcm tu, tengok lah citer nie.. Ada dua watak pontianak yg baik.. pasangan adik beradik iaitu Maya(Sazzy Falak) dgn adiknya Liyana(Liyana Jasmay) merupakan pontianak tp pontianak yg baik..mcm pelik kan?? itu lah hakikatnya dlm citer nie.. yg tak tahannya si adiknya tu, Liyana pontianak yg brutal skit. Metal sikit la dari segi gayanya.. Kakaknya lembut dan sopan, si Maya.. Tapi, tetap ada pontianak yg sebenar2nya kejam jugak dlm citer nie,Nadia (Nurul) yg merupakan kakak sulung kpd pasangan ponti adik beradik tu..

Bimbingan ibu bapa diperlukan sebenarnya utk kanak2 yg nonton citer nie.. yelah, takut kalau kang tak pasal2 dorg pcaya ape yg ade dlm citer tu, dh terpesong lak akidahnya nanti..

Rilek je citer nie sebenarnya..santai..takdenye seram2 sampai terpaksa tutup mata..biasalah namanya pun komedi seram kan.. best jugak citer nie.. Filem nie mengisahkan ttg mcm mane seorang manusia blh jatuh cinta dgn seorang wanita yg sebenarnya adalah pontianak...

Nie antara kandungan citer Tolong! Awek Aku Pontianak:

Bob (Zahiril Adzim), orang kata dia loser tapi dia ni sangat baik, lurus bendul, naïf tapi sering dibuli oleh rakan sepejabat... Mempunyai rakan serumah bernama Pian (Sufian Mohamed). Bob sering bernasib malang bukan saja berkenaaan dengan kerja, kehidupan seharian malah sering gagal dalam percintaan..

Ina (Faezah Elai), inilah awek Bob.. Kerja dia sales assistant je.. Ina sanggup tinggalkan Bob dan pergi kepada lelaki yang lebih kaya (Jehan Miskin) sbb tak sanggup hidup dengan loser.. Kesian Bob... Si Bob yg terlalu sygkan Ina sanggup ikut kehendak Ina dari takde keta, gagahkan diri carik keta kancil 2nd hand, tinggal kt Bangsar Village yg katanye tmpt org2 kaya.. semata2 nk sedapkan hati Ina.. mmg bertuah Ina dpt Bob tp Si Ina ni materialistik... So tak guna lah klu Bob syg mcm mna pun kt dia..



Faizal (Rashidi Ishak) teman sekerja Bob, dan juga anak bos tempat Bob bekerja.. Ayahnya Jalaludian Hassan..Si Faizal dahlah tak pandai buat kerja, hanya pandai menggunakan kuasa sebagai anak bos.. Sering mempergunakan Bob dalam urusan kerja termasuk mencurik idea2 dari Bob. Kesian…Bob..


Suatu hari, Bob kenal dengan seorang wanita; Maya (Sazzy Falak), sangat cantik, comel dan baik hati.. Bob mula terpikat pada Maya. Tapi Maya ni Pontianak, Bob tak tahu pun yang bakal awek dia ni Pontianak. Lagilah kesian kat Bob. sebenarnya diaorg berjiran selepas Bob pindah rumah sebab dah tak mampu nk menyewa kat Bangsar Village lepas clash dgn Ina..


Maya tinggal bersama adiknya Liyana (Liyana Jasmay), cantiklah jugak.. Tapi tak macam kakak dia, dia ni garang sikit dan sangat menjaga kakaknya. Aktif menjalankan aktiviti Pontianak disekitar kawasan perumahan dia.


Keadaan menjadi kacau apabila datang lagi seorang lagi Pontianak; Nadia (Nurul Wahab). Datang dari Johor ke KL semata-mata nak cari Maya.. Kehadiran Nadia banyak mengucar-kacirkan kehidupan Maya, Liyana dan Bob.. Aduh…kesian betul kat Bob..


Sebenarnya keluarga adik beradik pontianak nie trkena sumpahan jadi pontianak.. diaorg tak tau mcm maner caranya nk hilangkan sumpaham tu.. sebab tu diaorg terpaksa redha sebab tak dpt bersama dgn manusia yg mereka cintai.. Sebelum Maya dan Liyana membawa diri buat selama-lamanya disebabkan fitrah manusia dan pontianak yg tidak dapat bersama, Bob mencium dahi Maya buat kali terakhir dan akhirnya Maya mnjadi manusia semual.. itulah kuasa cinta sejati.. katanyer.....


Ok jugak lah citer nie.. Santai je.. lawak pun ade.. sesuai la klu nak tgk.. xde rasa nyesal nye lah.. kompom! 




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...